mandag 10. mai 2010

Tid for boller!

Her i huset er vi glade i boller og vi liker å ha noen liggende i fryseren.
De siste bollene gikk i går kveld, så da fant jeg ut at det var på sin plass å fylle opp fryseren litt igjen. Så nå har jeg akkurat satt to runder med bolledeig. Jeg får forsøke å holde meg unna å spise så altfor mange av de i dag, men heller sørge for å få lagt de i fryseren når de har fått kjølt seg ned.
Vesla satt i vippestolen og fulgte med på mamman sin.

Jeg pleier å lage rosinboller og har en fast oppskrift som jeg følger. Veldig enkel. Dersom noen er interesserte kommer oppskriften her:

100 gram margarin
4 dl melk
50 gram gjær
100 gram sukker
1 ts kardemomme (jeg pleier ofte å ta litt mer..)
ca 10-12 dl mel (jeg måler aldri, men tar i litt og litt om gangen, har funnet ut at deigen blir for hard hvis jeg slenger i alt melet med en gang)

Bruker min kjære Kenwood-maskin til å elte sammen deigen, så da går det som en lek:)
Jeg får slenge inn et bilde etterhvert når baksten er ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar